Thursday, May 17, 2012

Masak Apa Yang Suami Suka

Suami saya ni memang sangat-sangat suka makan roti canai, tapi jangan haraplah dapat makan selalu ye. Saya memang tak suka dia makan selalu sebab tak baik untuk kesihatan ye kawan-kawan. Kalau kita makan sekeping roti canaipun kalori dia sangat-sangatlah tinggi. Ngeri woooooo.

Kebanyakan orang lelaki ni saya tengok kalau makan sekeping memang tak cukup, paling-paling sikit kena makan 2 keping baru kenyang kot...:P, sangatlah tidak baik untuk kesihatan.

Moh kita belajar cara nak buat roti canai....

Bahan-bahan:-

1/2 kilo tepung gandum
1 biji telur
Air garam
Susu Pekat Manis (ikut selera masing-masing nak manis tu macam mana)

Cara-caranya:-

Campur kesemua bahan-bahan tadi, lepas tu uli dan terus uli. Bila dah siap uli perapkan dulu sejam. Dah cukup sejam  kepalkan menjadi doh yang kecil-kecil. Masa tengah kepalkan tepung tu  jadi kecil-kecil sambil tu lumurkan sekali dengan marjerin, tujuannya supaya tepung tu tak melekat antara satu sama lain.


Inilah rupanya doh-doh yang sudah dilumurkan bersama dengan marjerin.


lepas tu korang mulalah tebarkan tepung tu....aku guna pakai dulang je....dan jadilah seperti gambar di atas ni. Dah siap bolehla masak.




Inilah hasilnya roti canai yang aku buat tu. Percubaan pertama ni tau....husband kata lepas ni bolehlah buat lagi. Kuah roti canai ni aku buatkan kari dhal aje....

No comments: