Tuesday, May 15, 2012

APA YG PERLU KITA LAKUKAN APABILA MASUK RUMAH BARU


Aku ni asyik cerita pasal rumah baru je kan...nak buat macam manakan, ni pertama kali dapat rumah sendiri tu yang perasaan teruja lebih sangat tu....kalau ada masa free memang aku akan search apa yang perlu dibuat sebelum masuk rumah baru...

Dan aku telah masuk ke blog Ustazah Azimah, dalam blognya itu Ustz. ada bagitau apa yang perlu kita buat sebelum masuk ke rumah baru, sama-samalah kita berkongsi ilmu ini.



Apa yg perlu dilakukan ialah:

1. AZAN
Dalam sebuah hadis Rasullullah saw pernah berpesan sekiranya banggunan atau rumah yg terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ia akan dimasuki sejenis makhluk yg dikenali sbg Al-Ammar. Ia suka tinggal di rumah yg tak berpenghuni. Oleh itu laungkan azan pada pertama kali anda masuk ke rumah baru anda itu ya..

2. MEMBACA SURAH AL-BAQARAH:
Rasullullah bersabda: ” Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya utk tidur shj) sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yg dibacakan surah Al-Baqarah ” (Hadis riwayat Abu Hurairah r.a)
sekurang2nya amalkan membaca 2 ayat terakhir surah Al-Baqarah.

3. BANYAKKAN SOLAT DAN MEMBACA QURAN:
Rasullullah saw bersabda : ” Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran ” (riwayat al-Baihaqi)

4. BACA SURAH YAASIN , AL-FATIHAH DAN AL-IKHLAS:
Amalkan membaca surah2 tersebut insyaAllah kita akan terpelihara dan akan dilindungi dari gangguan makhluk2 halus dan dikhuatiri akan mengganggu anak2 kita yg masih baby atau kecil.
Selamat beramal

No comments: