Thursday, June 14, 2012

Indahnya Menjadi Isteri

Dah kawen setahun setengah barulah aku rasa betapa indahnya menjadi seorang isteri, sebelum ini indah juga tapi kali ni perasaan tu bertambah-tambah indah.

Setiap hari mata ni seakan-akan tahu rutin harian seorang isteri. Jam 5.00 pagi je dia pasti akan terjaga dan bermulalah tugas harian seperti biasa. Basuh muka, gosok gigi dan terus melangkah ke dapur menyediakan sarapan untuk suami. Aku seboleh mungkin akan pastikan perut suami terisi dulu sebelum kakinya melangkah keluar untuk mencari rezeki. Inilah impian aku saat di ijabkabulkan.

Aku jadikan emak sebagai idola dalam menguruskan rumahtangga. Mak memang tak pernah miss menyediakan sarapan untuk anak-anak dan suaminya. Mak akan pastikan sebelum kaki melangkah keluar dari rumah untuk bekerja atau sekolah perut haruslah diisi dulu. Sejak dari zaman kami kecil sampailah dah besar panjang macam sekarang ni mak masih lagi menyediakan sarapan untuk kami, mak jarang sangat beli makanan kat luar semuanya dia sediakan sendiri, mak lagi suka menyediakan juadah dari hasil tangan sendiri. 
Sebab tulah akupun mahu jadi sepeti mak, masak untuk suami sebab air tangan isteri adalah pengikat kasih sayang suami isteri.

Bila kat opis dalam kepala ni pikir je balik ni nak masak apa. Mujurlah suami tak cerewet dia akan makan apa je yang aku masak tapi pemilihan lauk dan sayur haruslah apa yang dia makan saja, kalau masak apa yang dia tak makan memang takkan dia jamahlah lauk tu.

Rumah pulak aku akan pastikan sentiasa bersih dan kemas, tak suka sepah2 ni, sebelum pergi kerja atau lepas balik kerja aku akan kemas rumah. Mop lantai dan cuci tandas aku akan buat hanya pada hujung minggu je, almaklumkan hidup berdua je kan lum ada anak kecik jadi keadaan rumah tu bersih dan kemas jelah setiap hari. Baju lak basuh 2 hari sekali, iron bajupun hujung minggu baru aku akan iron kesemuanya senang nak pergi kerja capai je mana nak, masa pun jimat.

Inilah rutin harian baru aku sekarang. Indahnya menjadi isteri.............rasa macam nak berhenti kerja dan jadi suri rumah sepenuh masa je.:P

6 comments:

noradzlina.kamdani said...

tahniah..teruskan bakti kpd suami.

mia-ina said...

baca cerita azrin zelina nie trasa indahnya klu dpt dekat d cc suami..ngalir air mata juga sy bc entry azrin nie...yela, ble ingat saat selalu suami di dapur msk sm dgn mia...ble selalu suami buat segalanya ..tp semua tu belum jd kenyataan lg selagi pjj msh membelenggu kami..

azrin_zelina said...

mia : InsyaAllah mia,1 hari nanti awak akan melalui saat indah ini juga

noradzlina : terima kasih :)

Orked said...

mmg tlalu indah..nnti bile da ade ank lg btmbh indah lin..lg2 da dok bdua..

Usmi Hikma bt Rusfan said...

Lin,

Dok berdua syok arr... cam aku ni anak dah 2 kelam kabut gak ... hehehe skrg ni je aku dah start masak balik jemu dah mkn luar yelah weii tak sempat sbb anak aku yg kecik sampai umah nak nasi kalau nasi lambat mau dia jadi harimau.. melalak2 nak nasi... hehehe masuk le lagi gambar umah baru...

azrin_zelina said...

noli:memang indah,tak sabar lak nak tunggu rezeki baru dari Allah, nanti bertambah meriah umah aku bila dah ada si kecik

Usmi : hehehe,dh anak ni lain sikitkan, terkejar2kan...seganlah usmi nak masukkan gambar rumah takut orang kata nak menunjuk plak