Friday, February 3, 2012

Pergi Tak Kembali

31/01/2012 pada jam 5.30 petang aku telah terima panggilan dari adik aku wawa, dia bagitau nenek dah pergi meninggal kita semua untuk selama2nya pergi yang tak akan kembali lagi.

Masa dapat panggilan tu aku tenang je, pasai aku memang redha, aku tak sanggup nak tengok arwah terbaring je tak bermaya, tubuh yang sememangnya kurus dah tinggal tulang sebab tak lalu makan dan minum.

Last aku bersembang dengan arwah masa cuti tahun baru cina hari tu, tolong garukan badannya yang gatal, tolong picitkan kaki dan badannya yang lenguh sebab asik terbaring je dan tolongkan picitkan dahinya apabila dia terasa pening. Semua kenangan ini akan terus aku simpan dalam kotak ingatan aku.

Dan aku bersyukur sangat sebab berpeluang menatap saat2 akhir wajah arwah sebelum tubuhnya dikebumikan. Peluang yang ada ini memang aku gunakan sebaik mungkin, aku tenung wajahnya yang begitu tenang seolah-olah arwah sedang tido sambil diulit mimpi yang indah. Aku lihat tubuhnya dimandikan, dikafankan, kalau boleh aku tak nak lepaskan peluang untuk menatap wajahnya buat kali terakhir, sebelum jenazah arah disembahyangkan aku ambil lagi peluang untuk mencium2 wajahnya, begitu wangi sekali aku rasa dan sekarang ketika aku menaip entry inipun aku masih lagi terbayang2 wajahnya aku rasa terlalu rindu dengan wajahnya, tapi hanya bacaan surah yasin yang mampu aku hadiahkan buat arwah.

Aku harap pahala yasin yang aku baca setiap lepas solat ini aje yang mampu aku hadiahkan untuknya, semoga arwah akan ditempatkan dikalangan orang yang beriman...Amin ya rabbal alamin....Al-Fatihah

No comments: